adkontekst

wtorek, 18 października 2011

Samochodowe oleje przekładniowe

Autorem artykułu jest oleje



Elementy odpowiedzialne w naszych samochodach za przeniesienie mocy pojazdów wykonują ciężką i skomplikowaną pracę, która wymaga odpowiednich warunków.

Te gwarantują właściwie dobrane oleje przekładniowe. Oleje przekładniowe powstają na mineralnej lub/i syntetycznej bazie olejowej i zawierają dodatki, które mają za zadanie działać przeciwzatarciowo, antykorozyjnie oraz muszą wpływać na neutralność oleju względem materiałów z których wykonane są elementy przekładni.

Wybór lepkości oleju przekładniowego opiera się na temperaturach otoczenia w jakich będzie on użytkowany i wyrażony jest za pomocą specyfikacji SAE (np. 80w90). Przeważnie w samochodach stosuje się oleje wielosezonowe, o następujących oznaczeniach SAE:

- 75w90 – oleje wielosezonowe o lepkości kinematycznej w temperaturze 100o C i temperaturze krzepnięcia ok. -45o C

- 80w90 – oleje wielosezonowe o lepkości kinematycznej w temperaturze 100o C i temperaturze krzepnięcia ok. -25o C

- 85w140 – oleje wielosezonowe o lepkości kinematycznej w temperaturze100o C i temperaturze krzepnięcia ok. -12o C

Kolejnymi specyfikacjami jakościowymi na które trzeba zwracać uwagę przy tego typu olejach są klasy jakościowe API. Klasyfikacja API dla olejów przekładniowych składa się z oznaczenia GL i liczb od 1 do 6 oznaczających ich klasę. Najczęściej spotykane i wykorzystywane są dwie klasy:

-GL-4 to oleje mineralne o zwiększonej ilości dodatków typu EP i innych dodatków uszlachetniających, zalecane do przekładni hipoidalnych, pracujących w zmiennych warunkach

-GL-5 to oleje mineralne wysokiej jakości o bardzo dobrych własnościach smarnych, przeznaczone do przekładni hipoidalnych, pracujących w ciężkich warunkach.

Do podstawowych funkcji olejów przekładniowych zalicza się:

- smarowanie elementów przekładni

- chronienie przed zatarciem i zużyciem

- chronienie przed korozją

- odprowadzanie ciepła

- tłumienie drgań i hałasu

Samochodowe oleje przekładniowe dzieli się na te stosowane w:

- skrzyniach biegów - najczęściej są to oleje o klasach lepkości 75w80, 75w90 i 80w90

- mostach napędowych - najczęściej są to oleje o klasach lepkości 80w90 i 85w140

---

http://olejeismary.blogspot.com


Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz